OKK Janusz Witkowski - szkoła jazdy Szczecin

607 216 866 | 504 145 938

Symulator Jazdy

 

            Miło nam poinformować, że jesteśmy pierwszymi, jedynymi w Szczecinie i województwie zachodniopomorskim właścicielami symulatora jazdy samochodem ciężarowym i autobusem F12HF-3/A88-NR.

             Symulator F12HF-3/A88-NR przeznaczony jest do kształcenia kursantów w zakresie jazdy w warunkach specjalnych, w ramach kwalifikacji wstępnej kierowców zawodowych oraz wspomagania procesu kształcenia osób ubiegających się o prawo jazdy kategorii C, C+E, C1, C1+E i D, D+E, D1, D1+E. Symulator posiada wymagany ustawowo certyfikat wydany przez polską jednostkę certyfikującą działającą pod nadzorem Polskiego Centrum Akredytacji.

            Symulator posiada jedno siedzeniowe stanowisko kierowcy. Wyposażone jest ono w kompletny zestaw przyrządów sterowania zaczerpnięty z realnego pojazdu: kierownicę, pedały, przełączniki świateł, kierunkowskazów, świateł awaryjnych, retardera, regulację lusterek, hamulec ręczny oraz skrzynię biegów pracującą w trybie automatycznym i półautomatycznym. Deska rozdzielcza zawiera 15’’ ekran LCD, na którym wyświetlany jest standardowy zestaw wskaźników i kontrolek. Działanie wszystkich instrumentów pokładowych odpowiada ich rzeczywistemu zachowaniu, łącznie z odwzorowaniem sił występujących na kole kierownicy. Fotel kierowcy posiada pełny zakres regulacji oraz jest wyposażony w pas bezpieczeństwa. Komplet wymaganych przepisami lusterek wyświetlany jest na ekranach zamontowanych przed stanowiskiem kierowcy. Konstrukcja stanowiska kierowcy umożliwia wykorzystanie symulatora w treningu jazdy różnymi rodzajami samochodów ciężarowych oraz autobusów.

Odwzorowanie ruchu


            Symulator odwzorowuje ruch pojazdu w trzech stopniach swobody. Symulowane są poprzeczne, wzdłużne i pionowe ruchy kabiny oraz ich wypadkowe. Zapewnia to realistyczne odczucia osoby kierującej pojazdem związane z przyspieszaniem, hamowaniem, skręcaniem, pokonywaniem wzniesień, spadków oraz nierówności drogi. Systemy ruchowe nie zawierają elementów hydraulicznych i pneumatycznych. W związku z tym ich obsługa i konserwacja jest ograniczona do minimum. Nie wymagają również dodatkowych dedykowanych źródeł zasilania.

System generowania obrazu
           Obraz generowany jest przez zespół trzech projektorów multimedialnych na trzech ekranach zamontowanych przed stanowiskiem kierowcy. Precyzyjnie dopasowana geometria obrazu oraz ekranów zapewnia kierowcy 1800 kąt widzenia. W celu uzyskania obrazu najwyższej jakości pomieszczenie w którym zamontowany jest symulator powinno mieć możliwość zaciemnienia.

System dźwięku
            Symulator wyposażony jest w system audio z głośnikami odzwierciedlającymi pełnię dźwięków generowanych w trakcie jazdy przez symulowany pojazd i jego urządzenia pokładowe. Istnieje również możliwość podłączenia dodatkowego zewnętrznego zestawu głośników i mikrofonu.

Komputer sterujący
           Jednostką sterującą symulatorem jest wysoce wydajny komputer klasy PC wyposażony w wielogłowicową kartę graficzną i autorski interface komunikacyjny. Wykonuje on na bieżąco obliczenia związane z dynamiką jazdy, geometrią drogi, odzwierciedleniem ruchu drogowego itd.

Możliwości oprogramowania
         Oprogramowanie symulatora umożliwia przeprowadzenie jazd różnymi rodzajami pojazdów w różnych warunkach atmosferycznych i terenowych. Użytkownik ma możliwość wyboru:

Pojazdu:

  • ciągnik siodłowy z naczepą o masie 15 t, 25 t, 35 t,
  • samochód cysterna solowa o masie: 8 t, 13 t, 18 t,
  • pojazd wieloczłonowy (cysterna z przyczepą) o masie 12,5 t, 24 t, 35 t.
  • samochód ciężarowy o masie 4,7 t, 6,1 t, 7,5 t.
  • autokar podróżny o masie: 10 t, 14 t, 18 t.

Terenu, po którym się porusza:

  • 2 rodzaje terenu miejskiego,
  • teren podmiejski,
  • 2 rodzaje szos,
  • teren górski,
  • autostrada.

Oraz warunków atmosferycznych, w których odbywa się symulacja:

  • słoneczny dzień,
  • noc,
  • mgła,
  • opady deszczu,
  • śnieg i oblodzenie.

              Każdy z pojazdów posiada charakterystyczne dla siebie elementy kabiny (słupki okienne, wycieraczki, drzwi, wymagane przepisami lusterka). Są one wyświetlane na ekranach przed stanowiskiem kierowcy.

Istnieje również możliwość włączenia i wyłączenia systemu ABS oraz określenia środka ciężkości przewożonego ładunku. Wszystkie ustawienia wpływają na zachowanie samochodu na drodze.

            Trasy, na których odbywa się symulacja skrzyżowania, sygnalizację świetlną, ronda, zatoki parkingowe, mosty i inne elementy infrastruktury drogowej. Ruch drogowy obejmuje maksymalnie 30 użytkowników o sztucznej inteligencji, którzy mogą się jednocześnie pojawiać w polu widzenia. Użytkownicy drogi reagują interaktywnie na zachowanie kierowcy.

Funkcje szkoleniowe
          Oprogramowanie zawiera zbiór specjalnie opracowanych scenariuszy szkoleniowych pogrupowanych zgodnie z ich przeznaczeniem dydaktycznym. Obejmują one poniższe zagadnienia.

Jazda ekonomiczna


           Scenariusz ten ma na celu opanowanie przez kursanta umiejętności jazdy zapewniającej jak najniższe zużycie paliwa. Na bieżąco prezentowane są dane dotyczące chwilowego i średniego zużycia paliwa. Celem przejazdu jest uzyskanie - poprzez przemyślaną jazdę -możliwie minimalnego zużycia paliwa.